Institut für Deutsch als Fremdsprache
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Vorträge

2020 Koch, Nikolas, Stefan Hartmann & Antje Endesfelder Quick: Quantifying early syntactic productivity in child language corpora: A critical evaluation of the Traceback method. 8th International Conference “Grammar & Corpora”, Kraków.
Hartmann, Stefan, Nikolas Koch & Antje Endefelder Quick: Emerging Networks: The role of frame-and-slot patterns in early language acquisition. SLE 53, University of Bucharest, Rumänien.
Hartmann, Stefan, Antje Endefelder Quick & Nikolas Koch: Emerging Networks: The Traceback method and the early constructicon. UK Cognitive Linguistic Conference 7, University of Birmingham, England.
Koch, Nikolas: Teilspezifische Schemata und das frühe Constructicon. Eine gebrauchsbasierte Erklärung des Erstsprachenerwerbs. Eingeladener Vortrag im Forschungskolloquium von Prof. Alexander Ziem, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf.
2019 Schemes in first language acquisition: A German traceback study. ICLC 15, Kwansei Gakuin University, Nishinomiya Japan, 06. - 11. August.
2018 Verb use in the caused-motion-construction in monolingual and bilingual children. ICCG 10, Université Sorbonne Nouvelle Paris, 16.-19. Juli. (mit Katharina Scholtz)
2017 One pattern for two languages? The acquisition of abstract constructions in bilingual children. International Symposium on Bilingualism 11. University of Limerick, Irland, 12.-15. Juni. (mit Katharina Scholtz)
Verb use in the expression of caused-motion in German monolingual and German-French bilingual children. Thinking, Doing, Learning (TDL-Conference). Ludwig-Maximilians-Universität München, 21.4.2017. (mit Anne-Katharina Harr und Katharina Scholtz)
Mehrschriftlichkeit: Zur Wechselwirkung von Textkompetenz in Erst- und Zweitsprache. Symposium „Erwerb, Diagnostik und Förderung von Textkompetenz“. Jahrestagung des Mercator-Instituts: Lesen und Schreiben. Partizipation durch literale Bildung. Köln, 20.-21. Februar 2017. (mit Claudia Maria Riehl)
2016 One constructicon or two? caused-motion-construction in French-German bilingual children. ICCG 9, Federal University of Juiz de Fora, Brasilien, 05.-07. Oktober 2017. (mit Katharina Scholtz)
Frequenz und Prototypizität im frühen Zweitspracherwerb. Tagung MehrSpracheN. Ludwig-Maximilians-Universitität München, 18.-19. Februar. (mit Till Woerfel)
Mentales Lexikon. Eingeladener Vortrag an der Eötvös-Loránd-Universität Budapest. (mit Anne Harr)
Bildungssprache: Definition, Konzeption, Erwerbsperspektiven. Eingeladener Vortrag an der Eötvös-Loránd-Universität Budapest. 17. Februar. (mit Anne Harr)
2015 „Pritsch nicht so ummanand!“- Zur Beeinflussung dialektaler Muttersprache auf standardsprachliche Kompetenz in narrativen Texten. Linguistisches Kolloquium Sprache, Region, Identität. Freie Universität Bozen/Bolzano & European Academy of Bozen/Bolzano (EURAC), 15. Oktober. (mit Melanie Eibl und Till Woerfel)
Constructional learning of caused motion in French-German bilingual children. Child Language Symposium 2015. University of Warwick, England, 20.-21 Juli. (mit Katharina Scholtz und Dr. Anne Harr)
Pivot-schemas in German first language acquisition. Workshop on Infant Language Development. Stockholm University, 10-12 Juni.
A constructional approach towards intransitive motion constructions in bilingual and monolingual speech. International Symposium on Bilingualism 10. Rutgers University New Brunswick, New Jersey, USA, 20.-24. Mai. (mit Till Woerfel)
Bausteine, Schemata und Erstspracherwerb. Eingeladener Vortrag im Linguistischen Kolloquium der Freien Universität Bozen/Bolzano & der European Academy of Bozen/Bolzano (EURAC), 12. Februar.
2014 Assessing multilingual discourse competence: Problems of data collection and analysis. Symposium Mehrschriftlichkeit – Multilingual Discourse Competence. Ludwig-Maximilians-Universitität München, 12.-13. November. (mit Claudia Maria Riehl)
Schreibkompetenz und Schreibförderung unter den Bedingungen von Mehrsprachigkeit. Kick-off-Meeting des Forschungsschwerpunktes “Sprachliche Bildung und Mehrsprachigkeit” des Bundesministeriums für Bildung und Forschung. Hamburg, 08. November . (mit Christa Dürscheid, UZH Zürich)
“He has an organ donor card, so accepted his wife that…”- Cognitive explanations for the cross-linguistic influences in L1 Turkish, L2 German and L3 English. Sechste internationale Konferenz der deutschen Gesellschaft für kognitive Linguistik (DGKL 6). Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, 30. September bis 02. Oktober. (mit Tanja Angelovska und Seda Yilmaz Woerfel).
Peer interaction: a fruitful context for second language acquisition? Analysing children's conversation in kindergarten with the traceback method. 13th International Congress for the Study of Child Language. University of Amsterdam, The Netherlands, 14.-18. Juli. (mit Katarina Wagner, Mercator Institut Universität zu Köln; Posterpräsentation)
Schemabildung im Erstspracherwerb. Vortrag im Doktorrandenkolloquium der Graduiertenschule Sprache und Literatur der Ludwig-Maximilians-Universität München - Klasse für Sprache. Ludwig-Maximilians-Universität München, 30. Mai.
Traceback als empirische Methode der Konstruktionsgrammatik. Diskussionsforum Linguistik in Bayern: Empirie und Theorie. Ludwig-Maximilians-Universität München, 19.-20. Mai.
The development of productive schemata in German first language acquisition. AG 5: Categories and Categorization in First and Second Language Acquisition (Heike Behrens/Karin Madlener). DGfS 2014. Phillips-Universität Marburg, 05.-07. März. (mit Thomas Franz und Niklas Horter, DLR u. TU Braunschweig)
2013 Die Entstehung produktiver Schemata im Erstspracherwerb des Deutschen. Vortrag im Doktorrandenkolloquium der Graduiertenschule Sprache & Literatur München - Klasse für Sprache. Ludwig-Maximilians-Universität München, 15. November.
Analysing child-child interaction with the traceback method. International Conference: Constructionist Approaches to Language Pedagogy. Université Saint-Louis - Brussels, 08.-09. November. (mit Katarina Wagner)
Die Bedeutung natürlicher Mehrsprachigkeit. Fachtagung: „Forderung nach Förderung“ Sonnila als Medium zwischen Eltern und Gesellschaft. München, 25. Juni.
Growing up with two languages – What about literacy? International Symposium on Bilingualism (ISB 9). Nanyang Technological University, Singapore, 10.-13. Juni. (mit Till Woerfel und Seda Yilmaz Woerfel)
2012 Der Erwerb von Verb-Argument-Konstruktionen in der Fremdsprache Deutsch. Workshop „DaF under Construction – Kognitive und Konstruktionsgrammatik in der aktuellen DaF-Forschung“. Ludwig-Maximilians-Universität München, 08.-10. November.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


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